SOUTH AFRICAN JOURNALISTS
IN THE FRONT LINE

By Brian Bunting
On The Eve Of May Day

WORKERS’ PAR

TN I S

<

A GrIES

120 Delegate.

§
i
!Ilf

Fre

3
i
EL

i

Wall W, Ma. 3 Bephsennd ol e GO0F 0O lliﬂl"llllll' u
M TEETEN I

';'
i
I

Thomdsy, hprid :.. (£ 5] e

T
I

et i we—— Rl

I Tanganwh Premm-r-._; : I

Hi
i!’EE
i

i
;

H

i

|
1
Hi i s

A
1
i AT T FYFr =

i
4

i
14

Above: Editors of the Weekly Mail address T P P, £ K s o o x\
the press after the paper is suspended, Fruﬂnm ﬂllll Work | B¥

November 1988 InT
Right: Progressive papers of the sixties, | tlngllnylkn

also victims of censorship. AR E3 SALAAM,
T ai™

Mo amed
Wil mwd Pl e o in
Tongsnprhm  pporaily Ba iy
Pivanlimi  uf ﬁ: Tatgan 5rl.

Alrgan Feinmal Lasos
sl ropron gty o ey o)

The New Nation, South, Weekly Mail, Grassroots and New Era huva all
suffered banning orders under the emergency regulations; Al-Qalam and
Work In Progress are under threat. They are, of course, not the first
newspapers in South Africa to have suffered from censorship.

whe bl Teww (& pOVEr
whyey i Naria) hr-q"rl'lﬂ'll'l-
o veking pail o ke schawsy Ba
I'llilfll mlh-:.“II.:-_. of
wiilsafrrm [ T T
largun and dagar
lLasdcrs of a8 PAPMPCA
PR e baard 1 [l By
;_"'-"‘ " lrﬂ“

LHURL  MA

Censorship is not a prerogative of the
Afrikaners. It was the English governor of
South Africa, Lord Charles Somerset, who
suppressed the newspaper of Thomas
Pringle and James Fairbairn, The South
African Commercial Advertiser, in the
1830s, and deported George Greig, the

editor and printer. It took a four-year battle
before the authorities could be persuaded
by public and private agitation to issue an
ordinance in 1829, setting out the para-
meters of press freedom,

This little episode of history so inspired
the Director of Information at the South



African Embassy in London, that in a pam-
phlet on the South African Press, Radio and
Television issued by the Embassy a few
years ago he claimed that this ordinance:

"was greeted as the Magna Carta of the
Press in South Africa, (and) made the
arbitrary suppression of papers a thing of

the past.”

Tell that to Zwelakhe Sisulu, who was
detained without trial for over two years; or
the other journalists languishing in gaol
under the emergency regulations; or the
Catholic bishops responsible for the
production of New Nation; or the director
and staff of South; or Dr Jon Lewis, editor
of the South African Labour Bulletin, who
was deported from South Africa in 1987.

There were others after Lord Charles
Somerset who tried to interfere with press
freedom. In the days of the Transvaal
Republic, Paul Kruger tried to interfere wth
the production of the Johannesburg Star,
but the paper appealed to the courts, and
its rights were fully restored. In the last year
of fusion government under General Hert-
zog, another attempt was made to curb the
freedom of the press, which was accused
of insulting the heads of the Nazi and fascist
states of Europe. After appealing to the
newspaper editors to put their house in
order, Hertzog drafted a censorship bill,
but was prevented by the outbreak of war
from putting it into effect.

= ) oy
i

B, e T A

e T e o (R i o Lt

R AR T
) ! : L e
s
A S

ey = L T e,
=k £ & s -
L " T
2 ] Ny '

Fascist Draft Constitution

The idea of censorship continued to
simmer in the Nationalist mind. The draft
constitution, which was adopted by the
Nationalist Party during the war in the
expectation that the Nazis would be victor-
ious, provided for “the total abolition of the
British Kingship,” the installation of a
president with dictatorial powers, and the
designation of Afrikaans as the "first official
language” of the country, with English
relegated to the status of "second or
supplementary official language.”

In the sphere of human rights, the draft
constitution declared that the state would
have power to make sure that:

“individual citizens, as well as the organs
of public opinion such as the existence of
parties, the radio, the Press and the
cinema, whilst their rightful freedom of
expressions, including criticism of govemn-
ment policy, will be protected, shall not be
allowed by their actions to undermine the
public order or good morale of the
Republic intemnally or externally. "

The form of this pledge has been repeated
over and over again by Nationalist Party
politicians in the intervening years. There
i1s the promise to preserve “freedom of
expression, including criticism of govern-
ment.” On the other hand, there is the



threat against all those who "undermine the
public order or good morale of the Repub-
lic.” The regime must be cruel only to be
kind.
"A free press is essential to a free
democratic country,”

said Dr Van Rhyn in parliament in January
1950, when introducing the motion which
led to the appointment of the notorious
Press Commission; but his motion went on
to declare that:

"all activities and tendencies to undermine
or abuse such freedom ... should therefore
be combated.”

Press control, the Nationalists maintain, is
essential if a press is to be free. In the 40
years since it came to power the Nationalist
government has piled one measure of con-
trol on top of another. The South African
press is certainly controlled; but who
would be so brave as to maintain that it is

free?

P W Botha Protects the People

In banning the New Nation and South,
cabinet ministers justified themselves by
alleging that the papers had identified
themselves "absolutely” with Communism,
and once again the argument is trotted out
that in the fight against Communism
anything is justified. P W Botha himself
maintained that the banning of the UDF,
COSATU and the other organisations and
individuals in February 1988 was:

"not to oppress people, but to prevent
others being oppressed by a communist
dictatorship."

Hitler had the same approach. In his
book, Mein Kampf, he maintained that:

"Democracy is the breeding ground in
which the bacilli of the Marxist world pest
can grow and spread.”

Thus his campaign against Communism
necessitated the elimination of democracy,
and set the world on the course that led to
the second world war and the destruction
of 50 million lives. The anti-Communism of
the Pretoria regime is clearly setting us on

10

the same course. At home we live today in
a condition of civil war, as our people battle
to defend themselves against the repres-
sion of the state and the violence and
brutality of its security organs and their
agents and allies, the vigilantes and death
squads. Abroad, the assorted agents and
allies of South Afnca, like UNITA and the
MNR, sow death and destruction in the
Front Line States in pursuit of the regime’s
policies of domination over the whole
sub-continent.

From the first moment they came to
power, the Nationalists took steps to en-
trench apartheid and eliminate the oppos-
ition. In their first months of office,
legislation was introduced to limit the
franchise rights of Indians and Coloureds
— the beginning of a campaign eventually
extending over more than a decade to
produce their dream of an all-White
parliament. At the same time, the Minister
of Justice, C R Swart, appointed a
departmental committee to "investigate”
Communism.

Anti-Communist Legislation

The Committee, working in secrecy with
extraordinary rapidity, produced within a
few months a report declaring that Com-
munism was a national danger that had to
be extirpated from "our national life, our
democratic institutions and our Western
philosophy.” The fruit of this 'research’ was
the Suppression of Communism Act of
1950, which not only outlawed the Com-
munist Party but also produced our first
casualty in the sphere of newspaper
production: the newspaper Inkululeko,
which had carried the message of the Party
to all parts of the country and in which the
views of Party stalwarts like Moses Kotane,
] B Marks, Edwin Mofutsanyana and many
others were published in several of the
main languages of the country. Inkululeko,
which at its peak had a circulation of about
10 000, was arbitrarily suppressed, togeth-
er with Freedom, the theoretical organ of
the Party, and other intermittent Party
publications,

The Suppression of Communism Act,
which forms the core of the Internal



Security Act of 1982 under which most of
our activists are detained, prosecuted and
persecuted, gives the regime the powerto
ban any periodical or other publication
which promotes the spread of Communism
or:

"serves inter alia as a means for express-
ing views or conveying information, the
publication of which is calculated to fur-
ther the achievements of any of the objects
of Communism.”

If Pretoria had been able to produce any
evidence to justify its charge that the New
Nation or South were identifying them-
selves "absolutely” with Communism, it
could have used the Internal Security Act
to ban them, not for three months but for
good. The fact that it has not done so can
be accepted as proofthat no such evidence
is available. Under the emergency
regulations, as Judge Curlewis pointed out
in the New Nation case, the Minister of
Information does not have to give reasons
why the New Nation offends him.

“It is not our job to pass opinion on a
minister’s opinion,”
said the judge. Under the emergency
regulations the Minister can and does do
what he likes, and the victim has no
recourse to the courts. The judge'sadvice
to newspaper editors was,

"If in doubt, don’t publish.”

When the law is so unclear, and the
penalties so severe, who can be sure of

anything?

Opposition Banned

During the last 40 years, the regime has
made it plain that it will not tolerate
anybody who, to adapt Karl Marx's famous
thesis on Feuerbach, not only interprets the
world but also tries to change it. The apart-
heid regime doesn’'t mind anyone saying
he is against apartheid provided he does
nothing about it. Gatsha Buthelezi, for
example, constantly proclaims he is
opposed to apartheid, but because he does
nothing to end it — indeed many will argue
that in practice he helps to perpetuate it —

no action has ever been taken against him.

On the other hand, those who try to
mobilise effective opposition to the system
are struck down with ever-increasing
viciousness and violence. Ten years after
the banning of the Communist Party, the
time came for the African National
Congress and the Pan African Congress to
be banned in 1960, followed by the
Congress of Democrats in 1962, the Black
Consciousness organisations in the 1970s
and the 18 organisations in February 1988,
prohibited from doing anything except
write to their lawyers and keep their books
in order.

In the sphere of the press, the bannings
have been equally draconian. In 1952, two
years after the disappearance of
Inkululeko, it was the tum of the weekly
newspaper, the Guardian, banned by the
Minister of Justice in terms of the
Suppression of Communism Act.

Democratic Press
Fights for Life

The Guardian had been launched in 1937
as a journal of the labour movement, but
over the years had become established as
the mouthpiece of the forces in South Africa
fighting for national liberation and
socialism, and against racism, capitalism
and imperialism. At its peak during the war
and in the immediate post-war period, it
had a regular circulation of 45 000 — one
issue, at the time of the 1943 general
election, topped 55 000. Throwing its
considerable weight behind the projected
Defiance Campaign, the Guardian was a
force the regime could not ignore. The
paper was banned, not because it was
propagating communism or breaking the
law in any other way, for which it could
have been prosecuted, but because it was
said to be under the control of people who
had been members of the former
Communist Party of South Africa before it
was banned in 1950. The paper had never
been an organ of the Communist Party,
though it supported its policies. It was
banned because it stood in the way of the
apartheid juggernaut,

The paper was replaced immediately by

11



the Clarion, which had to change its name
for technical reasons to People’s World
and then to Advance, which was banned
in 1954 to be replaced by New Age, which
was banned in 1962. The line was finally
brought to an end in 1963, when all the
members of the editorial staff of Spark were
prohibited from producing any material for
publication, and no replacements could be
found who were not under similar
restrictions.

It is worth recalling these episodes
because we must never allow the history
of either repression or resistance to be
forgotten. When the Spark was doused,
other media were brought into the front
line, sometimes involuntarily.

Spiral of
Repression and Resistance

In October 1977 it was the turn of the
World, a White-owned paper directed
towards the African market, which had
achieved a circulation of 150 000, the
second largest of any daily in South Africa.
It was banned together with its week-end
edition, the Weekend World, and the
Christian Institute newspaper, Pro
Vernitate. The editor of the World, Percy
Qoboza, was detained, while the editor of
Pro Verntate, Cedric Mayson (today an
active member of the ANC) and the editor
of the East London Daily Dispatch, Donald
Woods, were banned. Various organs of
the Black Consciousness Movement also
disappeared.

The spiral of repression keeps advanc-
ing, but so does that of resistance. In 1950
it was the Communist Party alone that was
the target of attack, but in 1987 it was 18
organisations that were restricted by the
regime — 18 organisations campaigning for
a united, non-racial and democratic South
Africa. In 1952 it was the Guardian that was
banned; today, in addition to New Nation,
South and Weekly Mail, a whole range of
‘dissident’ publications are under threat —
Sowetan, City Press, Saamstaan, New Era,
Work in Progress, Grassroots. What 1s 1m-
pressive is that the groundswell of opposi-
tion has grown to tidal wave proportions,

12

and where the freedom fighters could once
be counted in thousands, they now number
millions. The dialectical relationship bet-
ween repression and resistance flows from
the central contradiction of South African
society — colonialist White domination of
the Black majority. The resolution of this
contradiction is fast approaching, as the
consciousness spreads that the regime can
offer no solutions and that a united people’'s
front must be formed to bring the apartheid
era to a close. The regime takes refuge in
a permanent state of emergency.

The freedom of the press in South Africa
is today restricted by over 100 laws plus the
emergency regulations. An editor knows
that if he publishes any criticism of the
regime he does so at his peril. It is an
offence for a newspaper to publish un-
authorised or 'untruthful’ information about
Departments of Defence, Police or Prisons,
or the treatment of prisoners. Since the only
criterion of truthfulness is, in the last resort,
the say-so of officials of these departments,
the effect of these laws is that the press
publishes only what the regime allowsitto
publish.

Under the emergency regulations
introduced since June 1986 it is an offence
to write or reproduce any "subversive”
statement, which is again defined so
loosely that anyone saying almost anything
can be brought within its ambit. Thus, in ad-
dition to promoting the aims of an unlawful
organisation, it becomes an offence to dis-
credit military service, promote sanctions,
encourage disinvestment or "weaken or
undermine the public’s confidence in the
termination of the state of emergency.”

Overseas Coverage Shrinks

Perhaps the measure which has had the
most serious effect abroad has been the
proclamation issued by the regime In
November 1985, during the first state of
emergency, prohibiting any person from
photographing, filming or recording, as
well as broadcasting or distributing within
or outside South Africa, any film or
recording of any public disturbance, strike
or boycott, or any damage to property, or
any assault or killing, or even any person



present at any of these activities. The proc-
lamation also banned the photographing or
filming of any member of the security
gservices engaged in any activity relating to
the termination of the state of emergency
without the permission of the authorities.
The Minister of Law and Order at the time,
Louis le Grange, said the presence of
television and camera crews in "unrest
situations” had proved to be "a catalyst to
further violence.” In fact, however, the
violence had continued, but the effect of
the proclamation had been to wipe off the
TV screens of the world all visual evidence
of police and military brutality against the
people.

A study done by the Canadian
Department of External Affairs has found
that United States network air time on South
Africa declined by about two-thirds
following the tightening of media
restrictions. West Africa magazine,
published in London, reported on March
28th 1988 that, at the same time, the survey
had found:

"a levelling off and even a decrease in the
American public’s understanding of the
issues In South Africa.”

Side by side with the suppression of its
critics, the regime concentrates enormous
resources on the spread of its own propa-
ganda. Because of the odium created by
the apartheid system throughout the world,
one of the first tasks undertaken by the Na-
tionalist government when it came to
power in 1948 was the reorganisation of the
information services to counter the
unfavourable publicity abroad. Following
the Sharpeville shooting and the economic
crisis of 1960-61, the external propaganda
drive was greatly stepped up. In 1962 a
separate Department of Information was set
up, and the sum spent on information
services was boosted from a meagre
R100 000 in 1949-50 to R4 159 000 in 1968
and to R28 850 000 in 1986 — more than
double the figure for 1985. The 1988-89
allocation was R31 600 000. In fact, South
Africa’s outlay on information is a matter of
conjecture, for, as the Muldergate scandal
revealed, the regime has devoted untold

millions to the development of undercover
propaganda agencies at home and abroad.

Money Power

A memorandum submitted by the British
Anti-Apartheid Movement to a seminar on
the mass media in Berlinin 1981 stated that
the South African propaganda drive:
"... depends on the methods, skills and
persuasion of modern advertising and
public relations, backed by world-wide
market research surveys and supported by
extensive special supplements in news-
papers, shrewdly slanted television
programmes and an enormous number of
fellow-travellers in the West's govern-
ments, media, industry, commerce and
even charitable organisations and church
groups. It is without doubt the world'’s
most carefully planned campaign of mass
indoctrination, beside which the racial
propaganda campaigns of the late Dr Josef
Goebbels pale into insignificance. And it
Is spearheaded by the mass media of the
West."”

It is not only the regime that restricts the
freedom of the South African press. Class
and national divisions also play arole. The
monopoly of economic power by the
White minority ensures that the Black
majority is starved of the capital needed to
launch a newspaper. Most South African
newspapers are owned and directed by
Whites, even those aimed at the African
market, and apart from a handful of
‘alternative’ or communally based journals
Black South Africans have no press at their
disposal. Of course there are organs of the
liberation movement, but one cannot re-
gard them as a free press, since even pos-
session of a copy can incur imprisonment.

Even among the Whites there is a vital
division in the extent of press control. With
the exception of the Citizen, which is
owned by Nationalist capital, all English-
language daily newspapers oppose the
regime and the apartheid policy, however
feebly, with all the Afnkaans-language
daily newspapers support one or other
form of apartheid. The circulation of the
English press outnumbers that of the
Afrikaans press (plus the Citizen) by three
to one, which is one reason why the
Nationalist government has regarded the
press as a source of ideological danger
ever since it came to power.

13



Press Monopoly

Monopoly control of the press also restricts
freedom of expression. Effective control of
the Argus group of newspapers is held by
the Anglo-American Corporation of South
Africa via Charter Consolidated (an Anglo-
controlled British company) and the
Johannesburg Consolidated Investment
Company. Up to 1985, the Argus group
owned 39.2% of South African Associated
Newspapers, with a further 20.9% of SAAN
being held by the Advowson Trust, which
was set up by Anglo-American interestsin
1975. In September 19885, the Johannesburg
Consolidated Investment Company bought
13.5%.0f SAAN shares from the Abe Bailey
estate and the Bailey Trust, thus giving
Anglo-American effective control of both
SAAN and the Argus group, which
between them control almost all the
English-language press.

The power of advertising in influencing
editorial policies is also a factor ensuring
that the press dances to the tune of the
ruling class. The media directed towards
Africans receive only 6% of all print
advertising revenue, while Africans
account for 40% of all retail sales. We know
that advertisers were reluctant to support
the Rand Daily Mail because of its large
circulation among Blacks and that this was
perhaps the main cause of its demise. The
drive to free the press from the ‘money
power' must be seen as part of our overall
struggle to free South Africa from the grip
of monopoly capitalism, racism and
imperialism.

Article 19 of the Universal Declaration of
Human Rights declares:

"Everyone has the right to freedom of
opinion and expression; this right includes
freedom to hold opinions without inter-
ference and to seek, receive and impart
information and ideas through any media
and regardless of frontiers.”

This Declaration was adopted by the
General Assembly of the United Nations on
December 10th 1948, but has never been
signed by South Africa. The recent actions
of the regime make it clear that freedom of
opinion and expression is today further
removed from the grasp of our people than

14

ever. Yet never has the need for it been
greater.

A Future South Africa

Journalists in South Africa have launched
a Hands off the Press Campaign, and we
have a duty to promote this campaign with
all our energy and enthusiasm, not only in
the interests of a free press, but also to help
bring into existence the united, non-racial
and democratic South Africa outlined in the
Freedom Charter. The Conference on
Culture for Another South Africa (CASA),
held in Amsterdam in December 1987 and
attended by 300 delegates from inside and
outside South Africa, set out some guide-
lines to assist usin this task, The conference
resolved:

m To internationalise the campaign to
defend the progressive press in South
Africa.

m To build solidarity between South
African media workers and those abroad.
m To call on governmental and non-
governmental organisations abroad to
pressure the South African government by:
a) reviewing the position of South African
press attaches (in their countries) in the
light of repression in South Africa,

b) curbing the practice of allowing foreign
journalists to be used for government
propaganda.

m To call on the international community
to insist on its right to be informed and to
evolve methods which ensure there i1s a
constant flow of information into and out of
the country.

m To call on solidarity movements
internationally to increase financial
assistance to media projects within the
national and democratic structures.

m To encourage media workers to organ-
ise themselves into truly national and
democratic structures.

m To set up appropriate structures in the
country that will survive the state onslaught
in the long term.

m Toregard media training as a priority in
all sectors and to promote the
incorporation of women fully into media
projects.

More than two dozen progressive South



African journalists meeting in Amsterdam
1ssued a separate declaration stressing that
the freedom of the media depended on:

"... the right freely to inform and be
informed (and) the right to live peacefully
in a non-racial democratic society based
on universal franchise.”

The declaration continued:

"As journalists we believe we are entitled
to live and work in a society based on these
principles. And we believe that only in a
sociely based on those principles is a truly
free South African press possible.”

The face of journalism in South Africa is
changing. Speaking in the no confidence
debate in the House of Assembly in
February 1987, the Minister of Home
Affairs, Stoffel Botha, deplored the
development of a new breed of journalist
who saw his duty not as being to report the
news but to make the news:

"This new breed of journalist sees himself
as an agent for change, with a mission to
convince his readers to his way of
thinking."”
Stoffel Botha thought this was dreadful, and
called on the Media Council to put its
house in order. Perhaps we journalists can
take pride in the fact that our efforts to tell
the truth about what is happening in South
Africa are helping to bring about the
changes we all want to see.

South African
Democratic Journalists

Yes, it is true that a new breed of journalist
has been developed, a journalist who
associates himself fully with the democratic
cause, who respects the truth, but under-
stands that there can be no freedom of the
press in an unfree society. From ancient
times, philosophers have argued that the
pen is mightier than the sword. Even Stoffel
Botha declared in October 1987:

"The journalist with a poison pen
contributed just as much to the revolution
as did the man with a gun, or the bomb
thrower. " (Daily News, October 16th 1987)

Those who are for revolution will listen with
respect to Vladimir Lenin, who, in Where
to Begin in 1901, wrote that revolutionaries
can learn from their press how to live and
how to die.

"A newspaper is not only a collective
propagandist and a collective agitator, it
Is also a collective organiser, "

he said, stressing the importance of a
political organ to a political movement. He
criticised those working in the under-
ground who immersed themselves almost
completely in local work,

"... which narrows their outlook, the scope
of their activities and their skill in the
maintenance of secrecy and their
preparedness.”

A party newspaper could help to
overcome these shortcomings, he said.

"This work will train and bring into the
foreground not only the most skilful propa-
gandists, but the most capable organisers,
the most talented political party leaders
capable, at the right moment, of releasing
the slogan for the decisive struggle and of
taking the lead in that struggle.”

Lenin always stressed the unity of theory
and practice. And he also always stressed
the need for a vanguard party to strengthen
its links with, to be rooted in, the masses.
In Left-Wing Communism — an Infantile
Disorder in 1920, he said:

"Victory cannot be won with a vanguard
alone. The broad masses of the working
people, those oppressed by capital, must
become involved.”

This is achieved, of course, not only by
propaganda, but also by their own
experience gained in struggle. Qur cadres
engaged in various forms of organisation
and action must remember that they are
also propagandists, and that the purpose
of all their work, in journalism as elsewhere,
is to arouse, educate and mobilise the
masses within South Africa to revolutionary
activity.

Journalists in South Africa today are in the
front line. Let them not feel they are isolated
and alone, but part of a mighty army which,
despite all setbacks, is steadily advancing
on the road to freedom.

15



