cc Jack, M-A, Gus, Steve, Dan D.

Report on the release of Chinese Trotskylsts 9/10/79

According to information received by Peng, twenty-four
imprisoned Chinese Trotskyists have been released, in three
cities: 12 in Shanghai, 6 in Canton, and 6 in Wenchow in
Chekiang province. Peng showed me xerox coples of personal
letters from one of the prisoners written after his release
completely confirming the earlier reports. Peng suggested that
this information be treated confidentially and not fully reported
in the press so as not to invite new restrictions on the released
comrades' freedom.

zheng Chao2in (Cheng Ch'ao-lin), the best-known leader of
the imprisoned comrades, was held in solitary confinement in
one room from the time of his arrest in December 1952 until
the beginning of the Cultural Revolution in 1966. He was allowed
no visitors. During those fourteen years he wrote some 1 million
characters in memoirs, articles, and poems. All of his papers
were seized during the cultural revolution and the conditions
of his imprisonment became worse. Around 1971 or 1872 Chou
En-lai interceded on his behalf and he was transferred to house
arrest. His wife, who had been at liberty after serving a five-
year sentence, 1952-57, was allowed to join him (her real name
is Liu Jingjen (Liu Ching-chen), but she is known by her pen-knanw,
Wu Jingru (Wu Ching-ju)). zheng was given work doing anonymous
translations of foreign works, but was not permitted to write
letters. On hls release in the first week of June 19879 he
and Wu were given an apartment in Shanghai. Zheng was informed
that he was being given an amnesty, not a rehabilitation (i.e.,
Trotskyism is still regarded as a criminal offense, and the
first report that Zheng had been declared "not guilty" was mis-
taken). Zheng was given a job as a member of the Literature and
History Committee of the People's Political Consultative Con-
ference, the "advisory government" set up by the Chinese CP
as a means of giving jobs and nominal posts to non-CCP political
figures. Zheng has been asked to write his memoirs and some
articles on the early history of the CCP. He has been given
an adequate wage (about that of a skilled worker), but privately
expresses doubts that the political climate has reached the point
where anything he would write could actually be published in
China. Wu Jingru 1s now completely blind and Cheng devotes much
of his energy to taking care of her.

In addition to <heng Chaolin (Wu Jingru is not counted as
a prisoner), eleven other comrades were released in Shanghail.
One is named Jiang Zhendong (Chiang Chen-tung), a worker comrade
about ten years younger than zZheng Chaclin, who joined the CCP
in the 1920s. For two others we have only their last names:



P J

Chen (Ch'en) and Yu (¥Yf1).

In Canton, of the six released we have the name on one:
Liu Xiu (Liu Hsiu), a member of the Trotskylst movement since
about 1939. He has been given a job at about 60 yuan a month
{(U3%$31), an average wage for an industrial worker. He is said
to be in good spirits.

Of the six comrades released in Wenchow, we have the names

of two: Wang Guolong (Wang Kuo-lung), who joined the Trotskyist
movement in 1930 and was active in Shanghai, and ‘hou Jdsrzheny
(Chou Jen-sheng). Rensheng

As far as public announcements are concerned, the releasec
have been reported in the following publications:

Amnesty International Newsletter, August 1979. A two paragraph
article mentions only <Zheng Chaclin and his wife (it does not
give her name) and that they are living in Shanghai after their
release in early June. It does not say that any others were also
released.

Vrij Nederland, August 13, 1979. An article by Gregor Benton
reports the release of cheng Chaolin and Wu Jingru, mentioning
the figure of 8 total, all in Shanghal, and repeating the first
report of a "noft guilty" decision.

In addition I have received copies of a "Statement by Chinese
Trotskyilsts Overseas on the CCP's Release of Zheng Chaolin and Other
Trotskyist Political Prisoners," drafted by Wang Fan-hsl and
not yet published anywhere; also: a second article by Gregor
Senton, entitled "New Moved on Trotskyists in China' which
has some more information than the Vrij Nederland piece and
more background on <heng, but was also written at the point
when only 8 releases, all in 3hanghal, were known. I do not
know 1f this has been published anywhere.

--Les Evans



