GUARDIAN WANTS
ANTI-CHINA BOOKS
AT CHINA BOOKS

Has China Books and Periodicals been taken over by a band of
narrow-minded tyrants intent on stripping its shelves of revolution-

ary newspapers?

That’s the impression one might get from reading William
Gurley’s “The Left” column in the June 14 issue of the Guardian.

Gurley, it seems, is upset over
the fact that China Books re-
cently made a correct and neces-
sary decision to stop selling Re-
volution, newspaper of the Ava-
kian anti-China gang, in its
bookstores. This is most unfair,
he suggests, since all the RCP
has done has been to “maintain
silence” on “the purge of the
‘gang of four.” ” The RCP, he
explains, is merely “critical of
the current government in China
and the course being taken to
build up China’s economy.”

Really, Mr. Gurley. It is pretty
well known by now that the
Avakian bunch are hardly
“friendly critics” of China. Of-
ficial documents from that outfit
. use the term “fascist” to charac-
terize the Communist Party of
China. They slander the Chinese
people as backward dupes and
sing the praises of counter-revo-
lutionaries.

What do you expect China
Books to do, Mr. Gurley?
Change its name to “China and
Anti-China Books and Period-
icals”? To avoid being “sectar-
ian,” maybe they could even give
over a shelf to the Taiwan clique.

To be fair, we should point
out that Mr. Gurley is not merely
- over-reacting to the “banning”
of RCP’s “democratic right” to
slander China. He is also con-
cerned that newspapers like the
Workers” Advocate, Unite! and
Bolshevik have also been re-
moved from the shelves, again
according to Gurley for simply
“criticizing” China’s  “three
worlds theory.”

12—THE CALL—JUNE 286, 1978

Now, Mr. Gurley, surely you
must have read some of these
“criticisms.” They attack China’s
leaders as “agents of U.S. im-
perialism” and denounce all who
support the theory of the three
worlds. These newspapers, we
might add, often leave the realm
of political slander in favor of
rantings more typical of a mega-
lomaniac ward in a mental hos-
pital. e

But all of this is by way of
introduction to the Guardian’s
main point. Gurley ends his little
piece by reminding his readers
that the Guardian was also “sup-
pressed” in 1976 by China
Books, although he tries, just as
with the others, to cover up the
reason. He notes: “At the time,
neither the RCP nor the other
now-banned groups would back
the Guardian in protesting its
banishment.” >

Is it unfair, Mr. Gurley, for us
to read an “I told you so” into
this “factual” statement?  Ac-
tually, it is more than that. It is
an unsolicited admission by the
Guardian that it has actually
been in the vanguard of this
united front of anti-China op-
portunists, Trotskyites and po-
lice agents. It played the leading
role in being the first “ghost and

monster” to jump out, while
others lagged behind.
Even now, the Guardian

still fights for “unity” of the
anti-China  opportunists by
whitewashing and covering up
for those who would smash so-
cialism where it actually exists in
this world.





